Voice Search – Sådan bliver du klar

Skrevet af i SEO

Senest opdateret

Et af de store SEO buzz words for tiden er, Voice Search, men det er værd at pointere, at det også var et buzz word i 2016 og 2017.

Tilbage i januar 2016 skrev jeg i indlægget ”SEO i 2016”:

En vigtig ændring i søgeadfærden kommer fra voice search. Den nye søgeform vil med stor sandsynlighed gøre søgesætningerne længere, mere komplekse og tættere på taleform. Derfor er det endnu mere vigtigt, at sidens indhold dækker temaet så bredt som muligt.

Den ændring i søgeadfærd vil også rokke ved vigtigheden af et title tag, da de få tegn der er til rådighed, ikke kan dække et tema bredt. Title tagget vil fortsat have høj prioritet, men det vil mere skulle bruges til at definere en keyword-gruppe som dækkes bredt i sidens indhold.

Long Tail

Det fine ved ovenstående er, at det passer perfekt til en long tail keyword-strategi som for alvor blev mulig efter Googles Hummingbird algoritmeopdatering i 2013. Hummingbird gjorde det muligt, at ranke på keywords i selve teksten, hvor det før primært var keywords i page title.

Det mest forunderlige ved hypen omkring Voice Search ift. SEO er, at den mest effektive keyword-strategi ift. Voice Search er den samme keyword-strategi som har været mest effektiv inden for SEO siden 2013.

Dine keywords skal inddeles i keyword-grupper, der passer til den enkelte webside og keyword-gruppens navn fx ”Realkreditlån” skal stå i page title. Keyword-gruppens keywords skal så benyttes i selve teksten fx tekststykker om ”Hvad er et realkreditlån”, ”Hvilket realkreditlån skal man vælge?” og ”Hvad er bidragssats?”.

Hvad der er de rigtige keyword-grupper afgøres primært af dine produkter og websider og hvilke keywords der skal benyttes, defineres i en søgeordsanalyse.

Forskellen på Voice Search og Search

Midt i al hypen omkring Voice Search er det vigtigt at huske på, at en Voice Search fx på ”Realkreditlån” finder samme resultater som på en traditionel søgning (Search). Forskellen opstår først, når/hvis søgningerne ændrer sig fx ved en Voice Search på ”Jeg vil gerne læse om realkreditlån”. Det er i realiteten stadig en søgning på ”Realkreditlån”, men resultatet er et andet.

Der er mange spåmænd inden for SEO og mange slynger store tal ud, om hvor mange procent af søgninger der i fremtiden vil være Voice Search. Jeg betvivler ikke nødvendigvis at de har ret, men det er vigtigt at huske på at såkaldte ”SEO eksperter” er sælgere OG at de ikke aner hvad fremtiden bringer.

Den vigtigste pointe er, at selvom fx 50% af alle søgninger i fremtiden er Voice Search, så aner vi hvor stor en andel af Voice Search der er identisk med de keywords vi søger på i dag.

Google Quick Answer

Hvad Voice Search reelt vil betyde for Search er svært at svare på. Google introducerede for nogle år siden Google Quick Answers, som er svar på spørgsmål direkte i søgefeltet – Ovenover alle søgeresultaterne.

Google Quick Answers skaber ofte store stigninger i trafikken til websitet, da resultatet har en perfekt placering og ofte med et billede der skaber ekstra blikfang.

Ved en Voice Search fx ”Hvad er et Google Quick Answer” bliver svaret læst op, da søgningen har et Quick Answer. Det er langt fra alle søgninger, der har et Quick Answer, men det er typisk søgninger på spørgsmål hvor Google har fundet et godt og troværdigt svar.

Da Google Quick Answers bliver læst op ved Voice Search, vil den besøgende typisk ikke besøge dit website og det du derfor kan håbe at opnå ved oplæsning af dit Quick Answer, er øget autoritet.

Det kan være rigtig interessant hvis du er en bank eller fx en konsulentvirksomhed, men om det vil have værdi for en webshop, kommer nok an på, i hvilken grad, der er behov for at informere kunderne.

Fx vil Silvan nok ikke sælge flere stiger ved at få et Quick Answer på ”Hvad er en stige”!

Voice Search er ikke kun fra en browser

Der hvor Voice Search vil kunne adskille sig mest fra Search er ved brugen af intelligente højttalere med indbygget personlige assistent, som fx Google Home, Amazon Echo og Apple HomePod. Her vil en Voice Search, som Home-enhederne virker i dag, søge og læse svaret højt og derved være uinteressant ift. trafik til dit website.

MEN, der vil gå en del tid, før vi ved hvad den type søgninger vil betyde for Search. En ting man kan frygte er, at Voice Search fra Home-enheder tæller med i statistikkerne over søgeadfærd og derfor vil sløre billedet ift. hvad der søges efter fra browsere.

Bedste råd om Voice Search

Min klare anbefaling er, at du skal få styr på din keyword-strategi og sikre dig at dit website er optimeret ift. long tail. Så skal du nok være klar til Voice Search!