Hvorfor ”hvorfor” er vejen til succes

Skrevet af i Generelt

Senest opdateret

Målet med dette indlæg er, at skabe fokus på vigtigheden af at vide HVORFOR. ”Du skal rydde op på værelset” – Hvorfor? ”Du skal spise dine grøntsager” – Hvorfor? ”Du skal ligge i din seng kl. 20:00” – Hvorfor?

Børn og voksne vil gerne vide HVORFOR – og det er der en god grund til. Vi ønsker kun at gøre ting der giver mening og vi kan typisk kun levere en god løsning, hvis vi ved hvorfor vi skal udføre opgave.

På mange arbejdspladser er der en kultur der gør, at hvis chefen siger ”Skriv 2 blogindlæg om ugen” eller ”Lav 3 Facebook posts om dagen”, så svarer vi ikke, hvorfor?

Jeg opfordrer ikke til ulydighed og jeg er stor tilhænger af at gøre hvad man får besked på, men det er helt afgørende, at der i et team er en kritisk tilgang til arbejdet.

”Sådan har vi altid gjort” – ja, men hvorfor bliver vi ved. Ofte gør vi som vi plejer, fordi der ikke er tid til at tænke over, om vi gør det på den bedste måde. I en online verden, hvor udviklingen går stærkt, vil det ofte betyde at du ikke kan følge med.

Teamwork

En effektiv måde at dræbe kreativitet, er ved at diktere hvad der skal laves. Og her er vi igen tilbage til “hvorfor” – hvis chefen diktere en opgave og den ansvarlige person ikke mener det er den rigtige tilgang, så bliver det næppe en succes. Enten fordi det var den forkerte tilgang og ellers fordi motivationen mangler.

Chefen er typisk IKKE ekspert, i hvert fald er det ikke en del af stillingsbetegnelsen og han skal derfor ikke komme med løsninger, men udfordringerne. Hvis kaptajnen på et skib bruger sin tid på at rydde op i maskinrummet i stedet for at styre skibet, så kommer man ud af kurs og det samme gælder i en virksomhed.

Chefen skal sørger for at han har det rigtige team og at alle kender deres rolle og ansvarsområder. Et team af eksperter skal ikke have at vide hvad de skal lave, men derimod hvad de skal opnå – altså målet.

Hvis vi gør som chefen siger, går vi glip af en masse ideer som et velfungerende team typisk producerer og hvis teamet IKKE har gode ideer, er det måske teamet man skulle tage og kigge på.

Hvorfor skal vi bruge … ?

Når der er styr på målet, er det tid til at definere din online strategi, altså hvad og hvordan og her er det, at du skal sidde klar til at sige ”hvorfor”. Alle værktøjer og kanaler bør vendes og alle skal stilles spørgsmålet ”Hvorfor skal vi bruge … ?”.

Kan du komme med et svar på hvorfor fx ”Facebook”, ”SEO” eller ”E-mail” kan hjælpe med at nå målet, så skal de tilføjes din online strategi.

Alt for mange virksomheder bruger ressourcer på kanaler som de ikke får noget ud af. Det kan være fx fordi deres kunder ikke er på Twitter, at de ikke sælger noget på trods af mange posts på Facebook eller at de producerer en masse video uden at vide hvad de skal bruge det til.

Det er dog ikke kun i starten, at det er vigtigt at være kritisk ift. værktøjer og kanaler, det gælder også om at teste arbejdet løbende – og husk at svaret på et testresultat er altid hvorfor. Altså, ”Virkede det”: Ja – Hvorfor? eller ”Virkede det”: Nej – hvorfor?


Husk at have en kritisk tilgang til dine opgaver!