Infinite scroll best practice

Skrevet af i SEO

Senest opdateret

Hvad er infinite scroll

Flere og flere hjemmesider benytter sig af hvad man kalder “Infinite scroll” eller “Uendelig scroll”. Uendelig er måske så meget sagt, men det betyder at websiden/produktsiden udvider sig eller bliver længere, så side 2 (og side 3 osv.) vises der hvor der normalt ville være en “GÅ TIL SIDE 2”-knap.

Du kan se et godt eksempel på Infinite scroll korrekt opsat. Læg mærke til at URL’en skifter i takt med at du scroller længere ned på siden.

Infinite scroll – udført så både besøgende og Google er glade

Infinite scroll er meget brugervenligt og det er også en løsning som Google vender tommelfingeren op ad på. MEN Google har nogle anbefalinger til hvordan du skal opsætte infinite scroll på en søgemaskine-venlig måde.

Det er MEGET enkle “krav” som Google stiller:

  • “Infinite”-siden skal være opdelt i side 1, side 2 osv
  • Hver side skal have sin egen URL som skal kunne åbnes selvom javascript er disabled – eksempel
  • Opsæt rel=”next” og rel=”prev” som også er normal procedure for almindelig “GÅ TIL SIDE 2”-opsætning
  • Opsæt replaceState/pushState så sidens URL ændre sig når en ny side “udvider” sig
  • Sådan kommer du i gang med infinite scroll

    Opsætningen er meget enkel, men kræver en vis viden om webudvikling. Der findes blandt andet et plugin til WordPress og der er meget hjælp at hente ved en Google-søgning.

    Enhver ordenlig udvikler kan nemt opsætte infinite scroll – du skal bare sikre dig at det udføres efter Googles guidelines.