Bliv fundet i søgemaskinen Baidu

Skrevet af i SEO

Senest opdateret

Baidu er en kinesisk søgemaskine og er i dag en af de mest populære i verden.

Baidu sidder på 61 procent af Search i Kina og inden længe er der flere personer online der taler kinesisk end der taler engelsk og derfor bliver det mere og mere væsentligt at vende blikket mod Baidu.


Hvis du ønsker success på det kinesiske onlinemarked eller du arbejder med international SEO, så er der her nogle ting som du skal være opmærksom på.

Hvis du arbejder ud fra Googles guidelines og derudover tager højde for nedenstående, så er du godt i gang.

Google i forhold til Baidu
Baidu er stort set ligeså dominerende i Kina(61% af markedet) som Google er i nordamerika(64% af markedet).

Indtjening
I forhold til indtjening, så går det godt for både Google og Baidu.

Googles indtjening steg med 24% i Q1 2012 sammenlignet med Q1 2011.

Baidu steg med hele 75% i Q1 2012 sammenlignet med Q1 2011.

PPC

Jo flere penge du bruger på PPC jo mere stiger dine ranks i Baidu(men man kan vel heller ikke afvise at det samme, til en vis grad, gør sig gældende for Google).

Links

Baidu vægter ikke interne links højt særlig højt, men kvantiteten og kvaliteten af backlinks er en vigtig rankingfaktor I Baidu.
Et kvalitetslink i Baidu er som minimum fra en hjemmeside hostet i Kina.

Indhold og backlinks anses for at være lige vigtige i processen med Baidu SEO.

Indhold

I forhold til keyword density er der som udgangspunkt ikke forskel i forhold til Google, til gengæld er det vigtigt at forholde sig til at Baidu bliver censureret af staten.

Skriv fx ikke om sex eller kritik af den kinesiske stat, så ryger du ud af indexet. Hvilket både Facebook og YouTube har været ude for. Google er heller ikke længere tilstede i Kina.

Benyt IKKE ISO-8885-1, men derimod UTF-8.

Title tag og meta data

Title tag og meta descriptions skal være på Simplified Chinese og IKKE engelsk. Keywords og descriptions har i modsætning til i Google en SEO-værdi i Baidu.

Indexering

Indeksering af nye sites tager 10-15 dage, men hvis dit websted er fuldt optimeret og har opdateringer hver dag, vil Baidu’s spider crawle indholdet hurtigere.

Ligesom med Google, så hjælper det meget med backlinks. Hos Baidu skal der dog være tale om en kinesisk-sproget hjemmeside hostet i Kina.

Teknik

Det er MEGET vigtigt at siden ligger på et top-level domæne og er hostet i Kina, men det er ikke en forudsætning for at blive indexeret.

I følge Baidu genkendes 301-redirect, men i praksis er Baidu ikke avanceret nok og i de fleste tilfælde indekseres begge steder.

Social

Baidu har en “like”-knap bag søgeresultatet. Der er ingen direkte indflydelse mellem antallet af “likes” og ranking i dag, men man kan godt forvente at Baidu vil tilføje det til algoritmen i fremtiden.