Søgeordsanalyse – Det vigtigste indenfor SEO

Skrevet af i SEO

Senest opdateret

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Jeg vil i dette indlæg beskrive hvordan man laver en søgeordsanalyse, hvilke søgeordsværktøjer jeg anbefaler og hvad formålet er med søgeordsanalysen.

En søgeordsanalyse har til formål at kortlægge hvilke ord og sætninger dine potentielle kunder søger på når de søger efter dine ydelser eller produkter.

Det er som sådan helt enkelt at udføre en søgeordsanalyse. Man skal gøre sig klart hvorfor man udfører analysen og så følge disse trin:

1) Udvælg søgeord

2) Lav prioriteret søgeordsliste

3) Udvælg fokussider

Herefter er du klar til sikre det rette søgeordsfokus

Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig?

Det ultimative mål med SEO er at ligge nummer et på side et i en Google-søgning, MEN det skal være på ord eller sætninger der rent faktisk søges på.

Det er ingen sag at komme til at ligge nr. 1 på sætningen ”blå knapper i store poser med striber på”, men der er ingen der søger på det og derfor skaber det ikke trafik til din hjemmeside.

Det behøver dog ikke at være så overdrevet et eksempel for at vise vigtigheden af en ordentlig søgeordsanalyse.
Lad os sige at du via din hjemmeside sælger fodboldture og din hjemmeside derfor er optimeret til at ranke godt på søgningen ”fodboldture” – en sådan søgning foretages ca. 40 gange om måneden.

En søgeordsanalyse vil vise at søgningen ”fodboldrejser” ca. har 4.400 månedlige søgninger og derfor har et væsentligt større potentiale ift. at tiltrække trafik til din hjemmeside.

Dog hænger det generelt sådan sammen, at jo flere månedlige søgninger der er, jo svære er det at ranke godt, da mange forsøger at ligge på side 1 på ord med mange søgninger (høj søgevolume).

Hvordan finder man søgeord?

Gå efter at finde alle de ord der tilsammen bedst beskriver dit website, dine websider, dine produkter osv. Den bedste kilde til søgeord er dit eget website og du bør også altid tage et kig på dine konkurrenter for at se hvilke søgeord de benytter.

Derudover er det ofte muligt at hente inspiration fra fx Google Analytics, Google Search Console og Googles egne forslag.

Google Analytics
Hvis du er så heldig at din side allerede tiltrækker trafik, så er det altid godt at optimere din side efter de ord der allerede generere trafik.

Hvis du har implementeret Google Analytics på din hjemmeside, kan du under ”Anskaffelse”, ”Kampagnetrafik” og ”Organisk søgeord” se hvilke søgninger der har genereret trafik via søgemaskiner.

Google Search Console
Hvis du har implementeret Google Search Console på din hjemmeside kan du under ”Søgetrafik” og ”Søg i Analytics” se hvilke ord din hjemmeside er blevet vist på i Googles søgeresultater og ligeså vigtigt hvor mange der klikker.

Googles egne forslag
Hvis du går ind på www.google.dk og for eksempel skriver ”fodbold”, så kommer Google med nogle forslag, ud fra hvad der søges mest på. Disse forslag kan ofte benyttes som optimeringsmuligheder – i hvert fald er det som udgangspunkt ord med høj søgevolume.

Google Keyword Planner – Uundværligt søgeordsværktøj til din søgeordsanalyse

Når du er færdig med at indsamle mulige søgeord, står du typisk tilbage med en lang liste med ord.

Google stiller et gratis søgeordsværktøj, Google Keyword Planner, til rådighed hvor du kan undersøge hvor mange månedlige søgninger der ca. er på dine udvalgte ord.

Ud over dine egne forslag til søgeord, kommer Google Keyword Planner også med forslag til ord du med fordel kan føje til din søgeordsliste. Specielt på dansk er Keyword Planners forslag ikke altid lige relevante, men efter en sortering kan du sagtens være heldig at finde nogle rigtig kvalificerede bud.

Listen med søgeord kan så prioriteres ud fra antal månedlige søgninger og alle de vigtigste ord skal så fungere som søgeordsfokus på de enkelte sider.

Long tail søgeord

Er der søgeord på 2 eller flere ord – også kaldet long tail – har det stor værdi at have dem med på din søgeordsliste, da folk der søger på 2 eller flere ord typisk er tættere på at foretage en handel. Derudover er der ofte mindre konkurrence på synligheden, dvs at det er nemmere at komme frem i en søgning på 2 eller flere ord.

Skab det rette søgeordsfokus

Det er vigtigt at ALLE dine prioriterede søgeord er knyttet til en webside og at den webside så bliver optimeret ud fra det søgeord.

At knytte søgeord til websider kalder man at mappe sine søgeord!

Ofte er der flere prioriterede søgeord der skal mappes til samme webside og her kan man med fordel opdele sin søgeordsliste i søgeordsgrupper.

På nogle websites giver bedre mening, at opdele sine søgeord ud fra tema og have flere websider knyttet til samme søgeordsgruppe, men det er altid selve søgeordet der er mappet til en webside.

Efter søgeordsanalysen kan on-page optimeringen begynde

Når du har udført din søgeordsanalyse er du klar til at optimere din side ud fra ord du ved der søges meget på.